Copy
Bekijk dit bericht in uw browser.

Nieuwsbrief CharityCycling.nl

Nummer 07 - 2016

Fietsers:         Jan van der Giessen, Henri Hafkamp, Jan de Leede, Jaap-Willem Platschorre,
                         Reinier Platschorre en Marco Rietveld

Begeleiding:  Adriaan Pons
In deze nieuwsbrief
Voorwoord
Pyreneeën Challenge 2016
   -  Dag 1 - Woensdag 14 september
   -  Dag 2 - Donderdag 15 september

-  Dag 3 - Vrijdag 16 september
- Financiën

Voorwoord

Beste Sponsors, familie en vrienden,

Hierbij onze voorlopig laatste nieuwsbrief van 2016! Het deelnemen aan de Pyreneeën Challenge 2016 van Ride4Kids was een geweldig ervaring!

Geweldig vanwege het behalen van de top door alle aanwezige teamleden. We hadden kortgeleden niet kunnen denken en hopen dat ook Jaap-Willem drie dagen met ons mee kon fietsen. Het was ‘rijk’ om als team vanuit het besef dat dit niet vanzelfsprekend was, deel te nemen aan de Challenge. Soli Deo Gloria!

De Challenge vond plaats in een prachtige omgeving! Een indruk daarvan willen we u meegeven in de verhalen en beelden die we met u delen via deze nieuwsbrief! Het was een evenement met kippenvelmomenten... Vanwege de kou – terwijl het in Nederland rond de 30 graden was, gaf de thermometer in de Pyreneeën op de dagen van de Challenge flink lagere temperaturen aan. Zeker op de toppen kon het behoorlijk koud zijn…

Kippenvelmomenten hadden we ook bij de indrukwekkende verhalen van vaders en moeders van kinderen met stofwisselingsziekten die we hoorden in Frankrijk. We hopen ook dat jullie geraakt zijn door het verhaal van Floris Mol. Wij nemen zijn verhaal, het verhaal van zijn ouders en de verhalen die we hoorden tijdens de Challenge mee en realiseren ons hoe belangrijk het is om voor dit doel te hebben gefietst. Ook hoe belangrijk het blijft om dit doel te ondersteunen. Liefde. Hulp. Aandacht. Belangstelling. Laten we blijven geven van onze overvloed.

Dank voor uw betrokkenheid in de afgelopen periode, op welke wijze u dat ook heeft vormgegeven! Geweldig is het dat wij onze financiële doelstelling ruimschoots hebben gehaald: wij kunnen meer dan € 7.000 afdragen aan Ride4Kids. De totale netto-opbrengst voor Ride4Kids dit jaar is bijna € 235.000!

In het komende najaar zullen we als team gaan nadenken wat we volgend jaar willen doen, voor welk doel en in welke vorm. We zullen dan ook weer zoeken naar bedrijven die het mooi vinden om een goed doel te ondersteunen en duizenden kilometers en uren zichtbaar te zijn in onze regio!

Met hartelijke groet,
Adriaan Pons

Pyreneeën Challenge 2016
Dag 1 - Woensdag 14 september (110Km / ca. 4000 hoogtemeters)
Wat bijzonder dat het er dan toch van gaat komen. In juni geopereerd aan een hersentumor en nu in de Pyreneeën om te gaan fietsen. Een wonder!

Het zag er al een poosje naar uit dat het weer zou gaan omslaan. Dinsdag lagen we met meer dan 30 graden in het zwembad, maar we moesten woensdag rekening houden met kans op regen en ca. 5-10 graden rond het middaguur op de Cirque de Troumouse (2100m).

We besloten de wekkers om 06:30u te zetten en om 07:00u te ontbijten. De tafel werd door Adriaan gedekt. Top-verzorging! Ik was aan de beurt om te lezen en danken en las nu Jesaja 40:1-11. Dat stuk had me die voorgaande zondag in de kerk erg aangesproken. O.a. vers 4: “Alle dalen zullen verhoogd worden, en alle bergen en heuvelen zullen vernederd worden; en wat krom is, dat zal recht, en wat hobbelachtig is, dat zal tot een vallei gemaakt worden.” Zo toepasselijk hoe het afgelopen maanden voor mij - en daarmee voor ons team - gegaan is. Bergen en krommingen van ziekte zijn vlak en recht gemaakt. Diepe dalen zijn verhoogd. Bergen, dalen en kromme wegen komen natuurlijk in deze omgeving weer heel duidelijk terug. God spreekt tot ons. Door Zijn Woord en de natuur!

We rijden naar de lunchpost toe die dit keer op 40km / 1540m hoogte is opgezet Adriaan en diverse vrijwilligers van de organisate. Van daaruit is het nog 8km / 550m stijgen naar de top. Dat deel rijden alleen fanatiekelingen die de A-route rijden. Wij dus…. Op de top was het koud en mistig…. Na de top komen we weer op adem en temperatuur bij de lunchpost. Vervolgens dalen we verder af en rijden we via een paar mooie ‘verrassingen’ van de route-coördinator het restant van de A-route terug naar de camping.

Dag 1: Een koude, beetje druilerige dag in een prachtige, machtige omgeving. Heroïsch. Genieten. Verwonderen. Dankbaarheid.

Hartelijke groet van,
Jaap-Willem Platschorre

Kijk verder onze beeld-impressie, waarvan de beelden voor zich spreken!

Pyreneeën Challenge 2016
Dag 2 - Donderdag 15 september

Gelukkig hebben we tijdens deze Pyreneeën Challenge ook een hele mooie dag met veel zon! Het is de tweede dag waarin we de Col du Soulor en van twee kanten de Col d'Aubisque beklimmen. Deze dag geen verkleumde vingers, maar gewoon schitterend weer!

Als eerste beklimmen we de Col du Soulor. We rijden door een schitterend gebied waar hier en daar nog een wolkje in het dal hangt. Met ruim 1400 hoogtemeters en een gemiddelde stijging van 8% is dit wel een berg die in je benen gaat zitten. Al na 600 hoogtemeters denk ik: Komt er dan nooit een einde aan dit ding? De Cirque de Troumouse zit nog in m'n benen. Het is met regelmaat voor mij een mentale strijd om niet even af te stappen. Maar uiteindelijk is daar dan toch de top. Euforie! De laatste meters rijden we tussen grote posters van kids met een energiestofwisselingsziekte. Hier doen we het voor, we rijden voor kids! De snelle rijders staan met een brede smile op de anderen te wachten, dank.

De Aubisque ligt direct achter de Soulor, dus steken we door naar deze berg. Wát een mooi uitzicht, wát een machtige bergen zijn dit! Diepblauwe luchten met gieren die op grote hoogte rondcirkelen, groene weides, ik geniet!! De aangekondigde tunneltjes zijn -zo lijkt het- in een ver verleden met de hand én op de tast uitgehakt. Gevaarlijk wegdek en aardedonker. Rustig aan en lampjes aan.

Al snel komen we op de top van de Aubisque. Adriaan staat er al klaar met onze oranje goodie-bags waarin we de nodige repen en gelletjes hebben gedaan. Tevens is daar ook weer een verzorgingspost met versnaperingen zoals bouillon, bananen, krentebollen, koekjes etc.

Na deze stop volgt er een fenomenale afdaling naar het dorpje Pont Lauguere. Ki-lo-meters! Ik ben meer een 'daler' dan een 'klimmer' dus geniet ik met volle teugen. Maar in mijn achterhoofd flitst de gedachte: "Oei, oei, straks dezelfde weg terug...!". Even niet aan denken, maar concentreren op de afdaling.
Op 2,5 kilometer van de top passeren we aan de linkerkant een plaquette ter nagedachtenis aan de Nederlander Wim van Est ("IJzeren Willem"), die in 1951 in de gele trui de bocht miste en 70 meter naar beneden het ravijn in dook. Gelukkig voor hem bleek alleen zijn ego een deuk te hebben opgelopen.
Jan de Leede en ondergetekende proberen elkaar beurtelings af te troeven. Leuk, heel erg leuk! Maar straks terug...!

Beneden aangekomen is weer de mogelijkheid voor een bouillonnetje en dan kan de klim beginnen. Ki-lo-meters. 16,9Km om precies te zijn, 1200 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,1%.
Dit gaat langzaam en zwaar. Verstand op nul, en op je eigen tempo doormalen! Dan kom je vanzelf boven. De laatste meters worden we door de toeschouwers naar de top geklapt. Even bijkomen en dan terug richting de Soulor en afdalen naar de camping voor een lekkere douche en een goede massage!

Hartelijke groet,
Jan van der Giessen

Ook van deze dag hebben we een filmpje gemaakt, klik op het plaatje hieronder om het te zien!

Pyreneeën Challenge 2016
Dag 3 - Vrijdag 16 september

5:30 uur… de wekker gaat. Vandaag vertrekken we als A-rijders om 7:00 uur om zodoende tegelijk met de B-rijders samen op de top van de Tourmalet de afsluitende ceremonie bij te wonen. Na een goed ontbijt staan wij dus ook klaar in het donker.

Al snel verspreiden zich de lichtbundels van de fietsen over de route naar de top van de Luz-Ardiden, welke we als eerst gaan beklimmen. Omdat het nog donker is, kunnen we de wolken die boven ons drijven niet waarnemen, maar al snel vallen de eerste druppels en wordt er een regenjas aangedaan. Over een kronkelende, wat minder goed begaanbare weg vervolgen we onze weg naar boven. We vormen 2 groepjes waarbij Jaap-Willem, Henri en ik elkaar in het oog houden en zodoende wat gezelschap aan elkaar hebben. Ook Marco en Jan van der Giessen klimmen deze dag samen richting de toppen. Na een pittige klim komen we eindelijk boven bij de Luz-Ardiden (1700m).

Mistig, koud en nat dalen we door de wolken weer naar beneden om de warmte van het dal op te zoeken. Beneden aangekomen blijkt Jaap-Willem wat problemen te hebben met schakelen.
Met verkleumde handen leggen we snel de ketting op het kleinste voorblad en gaan we ons opwarmen aan de klim van de Tourmalet (2100m). Het weer knapt niet echt op. In de verte ligt de voor ons onzichtbare Tourmalet gehuld in de wolken. Halverwege deze klim krijg ik toch weer last van mijn knie. We stoppen even om het tape te verwijderen die de dames van de massage er de dag ervoor hebben aangebracht. Dit voelt wat beter en gelukkig kunnen we onze weg vervolgen.
Naarmate we hoger komen, wordt het ook steeds spookachtiger op de berg. We zien de bordjes aan de kant van de weg maar het zicht is slechts enkele meters. Bij het bordje van 3 km horen we het ontvangst-comité op de top ons al aanmoedigen, maar 3 km 9% is nog een lastig stukje. Dan uit de mist opduikend is daar ineens de top.

Als ware vrienden worden we door de organisatie en vrijwilligers onthaald. Wat een warm welkom op deze koude, gure top. We hebben het gedaan, onze energie gegeven voor al deze mensen en kinderen die dat juist zo hard nodig hebben. Vanwege de weersomstandigheden is er dit jaar geen ceremonie en al snel dalen we weer af richting de camping. Als we 's avonds het eindbedrag van bijna 235.000 euro zien, bekruipt me toch een trots gevoel dat wij als vriendengroep hier een bijdrage aan hebben mogen leveren.

Sportieve en vriendelijke groet,
Jan de Leede

Voor een samenvatting van deze dag: Klik op de video hieronder!

Financiën

Geweldig de stijging van onze netto-bijdrage in de laatste weken! De netto-bijdrage van ons team is uitgekomen op € 7.233 (vorige nieuwsbrief  € 6.626). De totale netto-opbrengst van deze editie van de Pyreneeën Challenge van Ride4Kids is bijna € 235.000!

Team CharityCycling.nl wordt gesponsord door:
Hoofdsponsor

Gouden sponsor

Zilveren sponsors

Bronzen sponsors

This email was sent to <<Email Address>>
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
Stichting Charity Cycling · Schildmanstraat 2 · Hendrik-Ido-Ambacht, Zh 3342BR · Netherlands